NOUVELLE REGLEMENTATION: SECURITE CLIENT-FRD-C-1486014 (2023-07-05)

Aperçu

Threat actors collecting BNP Paribas account information

Explication

Threat actors are targeting BNP Paribas customers to collect account information.

The phishing mail leads the user to believe that a new service needs to be activated for their account.
By clicking on the link “Proceder”, the user is redirected to the phishing landing page.

As a first step, the user has to solve a captcha (6+1=?), to make the page more credible.

Once the challenge is solved, the user has to provide their client number, followed by their mobile number. Afterwards, the user has to enter an SMS code.

This page asks for account number and password
Once this information is provided, the user then has to provide his ID card number, after which another SMS code is asked.

Finally, the user is redirected to the legitimate website of BNP Paribas.

Exemple

phishing_email phishing_captcha phishing_client_number phishing_mobile_number phishing_sms phishing_legitimate_website


Prévention

Si vous avez des questions d'authenticité sur un courriel, n'hésitez pas à contacter l'institution que semble vous avoir envoyé le courriel par un moyen officiel de communication, comme par exemple le téléphone (le numéro est à vérifier de façon manuelle, n'utilisez pas les numéros indiqués dans le courriel qui vous semble frauduleux).
Si vous travaillez pour l'État luxembourgeois ou si vous profitez de l'un des services du GOVCERT.LU, il est important de nous rapporter ces courriels frauduleux (via Signaler un incident ou le bouton dans Outlook) aussi tôt que possible afin qu'ils puissent bloquer l'accès vers le site et ainsi protéger toutes les autres personnes qui tenteraient d'entrer des données sur le site frauduleux.

Signaler un incident

Si vous souhaitez signaler un incident de manière anonyme, nous vous invitons à remplir le formulaire de notification. Ce dernier est protégé par une clé de chiffrement PGP.

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